Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

I C 1099/13 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Lublinie z 2013-11-29

Sygn. akt. I C 1099/13

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 29 listopada 2013 roku

Sąd Okręgowy w Lublinie I Wydział Cywilny

w składzie następującym:

Przewodniczący: Sędzia Sądu Rejonowego (del. do SO) Piotr Czerski

Protokolant sekretarz sądowy Anita Listoś

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2013 roku w Lublinie

sprawy z powództwa (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W.

przeciwko Wojewódzkiemu Szpitalowi (...) Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w L.

o zapłatę

____________________________________________________________

I. zasądza od pozwanego Wojewódzkiego Szpitala (...) Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w L. na rzecz (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. kwotę 236.887,13 zł (dwieście trzydzieści sześć tysięcy osiemset osiemdziesiąt siedem zł trzynaście groszy) z odsetkami ustawowymi:

- od kwoty 2.238,75 zł (dwa tysiące dwieście trzydzieści osiem złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 3 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.592,00 zł (dwa tysiące pięćset dziewięćdziesiąt dwa złote) od dnia 6 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.873,34 zł (dwa tysiące osiemset siedemdziesiąt trzy złote trzydzieści cztery gorsze) od dnia 7 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.211,88 zł (trzy tysiące dwieście jedenaście złotych osiemdziesiąt osiem groszy) od dnia 7 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.730,40 zł (cztery tysiące siedemset trzydzieści złotych czterdzieści groszy) od dnia 10 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.863,19 zł (dwa tysiące osiemset sześćdziesiąt trzy złote dziewiętnaście groszy) od dnia 15 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 633,85 zł (sześćset trzydzieści trzy złote osiemdziesiąt pięć groszy) od dnia 16 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 17 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.833,05 zł (trzy tysiące osiemset trzydzieści trzy złote pięć groszy) od dnia 22 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.598,59 zł (dwa tysiące pięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych pięćdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 28 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.762,56 zł (jeden tysiąc siedemset sześćdziesiąt dwa złote pięćdziesiąt sześć groszy) od dnia 3 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.982,23 zł (sześć tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt dwa złote dwadzieścia trzy grosze) od dnia 5 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.491,46 zł (sześć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt jeden złotych czterdzieści sześć groszy) od dnia 12 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.174,47 zł (dwa tysiące sto siedemdziesiąt cztery złote czterdzieści siedem groszy) od dnia 20 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.332,80 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści dwa złote osiemdziesiąt groszy) od dnia 20 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.932,58 zł (cztery tysiące dziewięćset trzydzieści dwa złote pięćdziesiąt osiem groszy) od dnia 21 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 915,95 zł (dziewięćset piętnaście złotych dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 27 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.490,75 zł (cztery tysiące czterysta dziewięćdziesiąt złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 3 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.201,91 zł (dwa tysiące dwieście jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 10 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.267,68 zł (sześć tysięcy dwieście sześćdziesiąt siedem złotych sześćdziesiąt osiem groszy) od dnia 10 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 11 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 16 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.083,48 zł (cztery tysiące osiemdziesiąt trzy złote czterdzieści

osiem groszy) od dnia 16 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.644,52 zł (pięć tysięcy sześćset czterdzieści cztery złote pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 21 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.522,15 zł (cztery tysiące pięćset dwadzieścia dwa złote piętnaście groszy) od dnia 24 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 1 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.402,00 zł (trzy tysiące czterysta dwa złote) od dnia 7 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.654,75 zł (pięć tysięcy sześćset pięćdziesiąt cztery złote siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 7 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 9 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.676,44 zł (trzy tysiące sześćset siedemdziesiąt sześć złotych czterdzieści cztery grosze) od dnia 14 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.664,58 zł (dwa tysiące sześćset sześćdziesiąt cztery złote pięćdziesiąt osiem groszy) od dnia 16 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.970,94 zł (trzy tysiące dziewięćset siedemdziesiąt złotych dziewięćdziesiąt cztery grosze) od dnia 21 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.640,03 zł (dwa tysiące sześćset czterdzieści złotych trzy grosze) od dnia 21 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 25 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.016,06 zł (jeden tysiąc szesnaście złotych sześć groszy) od dnia 30 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 30 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 4 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.581,90 zł (cztery tysiące pięćset osiemdziesiąt jeden złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 4 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 5 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 725,76 zł (siedemset dwadzieścia pięć złotych siedemdziesiąt sześć groszy) od dnia 6 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.761,20 zł (trzy tysiące siedemset sześćdziesiąt jeden złotych dwadzieścia groszy) od dnia 6 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 239,11 zł (dwieście trzydzieści dziewięć złotych jedenaście groszy) od dnia 8 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 11 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 428,65 zł (czterysta dwadzieścia osiem złotych sześćdziesiąt pięć groszy) od dnia 13 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.501,79 zł (trzy tysiące pięćset jeden złotych siedemdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 13 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.332,80 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści dwa złote osiemdziesiąt groszy) od dnia 15 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.925,45 zł (trzy tysiące dziewięćset dwadzieścia pięć złotych czterdzieści pięć groszy) od dnia 18 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 263,95 zł (dwieście sześćdziesiąt trzy złote dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 19 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.501,79 zł (trzy tysiące pięćset jeden złotych siedemdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 25 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.022,73 zł (dwa tysiące dwadzieścia dwa złote siedemdziesiąt trzy grosze) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.110,40 zł (trzy tysiące sto dziesięć złotych czterdzieści groszy) od dnia 3 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.046,54 zł (cztery tysiące czterdzieści sześć złotych pięćdziesiąt cztery grosze) od dnia 3 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 428,65 zł (czterysta dwadzieścia osiem złotych sześćdziesiąt pięć groszy) od dnia 5 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 280,63 zł (dwieście osiemdziesiąt złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 5 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 6 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.570,20 zł (pięć tysięcy pięćset siedemdziesiąt złotych dwadzieścia groszy) od dnia 9 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 10 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.538,46 zł (jeden tysiąc pięćset trzydzieści osiem złotych czterdzieści sześć groszy) od dnia 11 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.060,88 zł (pięć tysięcy sześćdziesiąt złotych osiemdziesiąt osiem groszy) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.331,33 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści jeden złotych trzydzieści trzy grosze) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.622,67 zł (dwa tysiące sześćset dwadzieścia dwa złote sześćdziesiąt siedem groszy) od dnia 18 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.227,55 zł (cztery tysiące dwieście dwadzieścia siedem złotych pięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 23 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.143,61 zł (jeden tysiąc sto czterdzieści trzy złote sześćdziesiąt jeden groszy) od dnia 30 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.131,91 zł (sześć tysięcy sto trzydzieści jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 30 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 2 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.721,60 zł (dwa tysiące siedemset dwadzieścia jeden złotych sześćdziesiąt groszy) od dnia 2 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.451,52 zł (jeden tysiąc czterysta pięćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 6 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 857,30 zł (osiemset pięćdziesiąt siedem złotych trzydzieści groszy) od dnia 8 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 9 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 10 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 298,08 zł (dwieście dziewięćdziesiąt osiem złotych osiem groszy) od dnia 13 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.065,75 zł (jeden tysiąc sześćdziesiąt pięć złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 13 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 610,63 zł (sześćset dziesięć złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 14 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 857,30 zł (osiemset pięćdziesiąt siedem złotych trzydzieści groszy) od dnia 15 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 16 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 610,63 zł (sześćset dziesięć złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 16 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 20 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.179,90 zł (jeden tysiąc sto siedemdziesiąt dziewięć złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 20 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 312,60 zł (trzysta dwanaście złotych sześćdziesiąt groszy) od dnia 27 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 263,95 zł (dwieście sześćdziesiąt trzy złote dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 27 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 864,00 zł (osiemset sześćdziesiąt cztery złote) od dnia 29 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 4 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.451,52 zł (jeden tysiąc czterysta pięćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 4 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 7 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 527,90 zł (pięćset dwadzieścia siedem złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 11 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.471,91 zł (jeden tysiąc czterysta siedemdziesiąt jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 11 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 791,86 zł (siedemset dziewięćdziesiąt jeden złotych osiemdziesiąt sześć groszy) od dnia 14 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.216,73 zł (jeden tysiąc dwieście szesnaście złotych siedemdziesiąt trzy grosze) od dnia 19 lipca 2013 roku do dnia zapłaty;

II. zasądza od pozwanego Wojewódzkiego Szpitala (...) Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w L. na rzecz (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. kwotę 19.062,00 zł (dziewiętnaście tysięcy sześćdziesiąt dwa zł 00/100 gr) tytułem zwrotu kosztów procesu.

Sygn. akt I C 1099/13

UZASADNIENIE

W pozwie z dnia 23 sierpnia 2013 roku (data stempla – k. 2-13) powód (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. domagał się zasądzenia od pozwanego Wojewódzkiego Szpitala (...) Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w L. na swoją rzecz kwoty 236.887,13 zł z odsetkami ustawowymi:

- od kwoty 2.238,75 zł (dwa tysiące dwieście trzydzieści osiem złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 3 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.592,00 zł (dwa tysiące pięćset dziewięćdziesiąt dwa złote) od dnia 6 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.873,34 zł (dwa tysiące osiemset siedemdziesiąt trzy złote trzydzieści cztery gorsze) od dnia 7 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.211,88 zł (trzy tysiące dwieście jedenaście złotych osiemdziesiąt osiem groszy) od dnia 7 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.730,40 zł (cztery tysiące siedemset trzydzieści złotych czterdzieści groszy) od dnia 10 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.863,19 zł (dwa tysiące osiemset sześćdziesiąt trzy złote dziewiętnaście groszy) od dnia 15 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 633,85 zł (sześćset trzydzieści trzy złote osiemdziesiąt pięć groszy) od dnia 16 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 17 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.833,05 zł (trzy tysiące osiemset trzydzieści trzy złote pięć groszy) od dnia 22 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.598,59 zł (dwa tysiące pięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych pięćdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 28 grudnia 2012 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.762,56 zł (jeden tysiąc siedemset sześćdziesiąt dwa złote pięćdziesiąt sześć groszy) od dnia 3 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.982,23 zł (sześć tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt dwa złote dwadzieścia trzy grosze) od dnia 5 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.491,46 zł (sześć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt jeden złotych czterdzieści sześć groszy) od dnia 12 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.174,47 zł (dwa tysiące sto siedemdziesiąt cztery złote czterdzieści siedem groszy) od dnia 20 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.332,80 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści dwa złote osiemdziesiąt groszy) od dnia 20 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.932,58 zł (cztery tysiące dziewięćset trzydzieści dwa złote pięćdziesiąt osiem groszy) od dnia 21 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 915,95 zł (dziewięćset piętnaście złotych dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 27 stycznia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.490,75 zł (cztery tysiące czterysta dziewięćdziesiąt złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 3 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.201,91 zł (dwa tysiące dwieście jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 10 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.267,68 zł (sześć tysięcy dwieście sześćdziesiąt siedem złotych sześćdziesiąt osiem groszy) od dnia 10 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 11 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 16 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.083,48 zł (cztery tysiące osiemdziesiąt trzy złote czterdzieści

osiem groszy) od dnia 16 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.644,52 zł (pięć tysięcy sześćset czterdzieści cztery złote pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 21 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.522,15 zł (cztery tysiące pięćset dwadzieścia dwa złote piętnaście groszy) od dnia 24 lutego 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 1 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.402,00 zł (trzy tysiące czterysta dwa złote) od dnia 7 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.654,75 zł (pięć tysięcy sześćset pięćdziesiąt cztery złote siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 7 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 9 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.676,44 zł (trzy tysiące sześćset siedemdziesiąt sześć złotych czterdzieści cztery grosze) od dnia 14 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.664,58 zł (dwa tysiące sześćset sześćdziesiąt cztery złote pięćdziesiąt osiem groszy) od dnia 16 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.970,94 zł (trzy tysiące dziewięćset siedemdziesiąt złotych dziewięćdziesiąt cztery grosze) od dnia 21 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.640,03 zł (dwa tysiące sześćset czterdzieści złotych trzy grosze) od dnia 21 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 25 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.016,06 zł (jeden tysiąc szesnaście złotych sześć groszy) od dnia 30 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 30 marca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 4 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.581,90 zł (cztery tysiące pięćset osiemdziesiąt jeden złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 4 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 5 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 725,76 zł (siedemset dwadzieścia pięć złotych siedemdziesiąt sześć groszy) od dnia 6 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.761,20 zł (trzy tysiące siedemset sześćdziesiąt jeden złotych dwadzieścia groszy) od dnia 6 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 239,11 zł (dwieście trzydzieści dziewięć złotych jedenaście groszy) od dnia 8 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 11 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 428,65 zł (czterysta dwadzieścia osiem złotych sześćdziesiąt pięć groszy) od dnia 13 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.501,79 zł (trzy tysiące pięćset jeden złotych siedemdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 13 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.332,80 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści dwa złote osiemdziesiąt groszy) od dnia 15 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.925,45 zł (trzy tysiące dziewięćset dwadzieścia pięć złotych czterdzieści pięć groszy) od dnia 18 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 263,95 zł (dwieście sześćdziesiąt trzy złote dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 19 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.501,79 zł (trzy tysiące pięćset jeden złotych siedemdziesiąt dziewięć groszy) od dnia 25 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.555,20 zł (jeden tysiąc pięćset pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.022,73 zł (dwa tysiące dwadzieścia dwa złote siedemdziesiąt trzy grosze) od dnia 27 kwietnia 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.110,40 zł (trzy tysiące sto dziesięć złotych czterdzieści groszy) od dnia 3 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.046,54 zł (cztery tysiące czterdzieści sześć złotych pięćdziesiąt cztery grosze) od dnia 3 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 428,65 zł (czterysta dwadzieścia osiem złotych sześćdziesiąt pięć groszy) od dnia 5 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 280,63 zł (dwieście osiemdziesiąt złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 5 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 6 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.570,20 zł (pięć tysięcy pięćset siedemdziesiąt złotych dwadzieścia groszy) od dnia 9 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 10 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.538,46 zł (jeden tysiąc pięćset trzydzieści osiem złotych czterdzieści sześć groszy) od dnia 11 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 5.060,88 zł (pięć tysięcy sześćdziesiąt złotych osiemdziesiąt osiem groszy) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.331,33 zł (dwa tysiące trzysta trzydzieści jeden złotych trzydzieści trzy grosze) od dnia 16 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.622,67 zł (dwa tysiące sześćset dwadzieścia dwa złote sześćdziesiąt siedem groszy) od dnia 18 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 4.227,55 zł (cztery tysiące dwieście dwadzieścia siedem złotych pięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 23 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.143,61 zł (jeden tysiąc sto czterdzieści trzy złote sześćdziesiąt jeden groszy) od dnia 30 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 6.131,91 zł (sześć tysięcy sto trzydzieści jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 30 maja 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.944,00 zł (jeden tysiąc dziewięćset czterdzieści cztery złote) od dnia 2 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.721,60 zł (dwa tysiące siedemset dwadzieścia jeden złotych sześćdziesiąt groszy) od dnia 2 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.451,52 zł (jeden tysiąc czterysta pięćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 6 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 857,30 zł (osiemset pięćdziesiąt siedem złotych trzydzieści groszy) od dnia 8 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 9 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 10 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 298,08 zł (dwieście dziewięćdziesiąt osiem złotych osiem groszy) od dnia 13 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.065,75 zł (jeden tysiąc sześćdziesiąt pięć złotych siedemdziesiąt pięć groszy) od dnia 13 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 610,63 zł (sześćset dziesięć złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 14 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 857,30 zł (osiemset pięćdziesiąt siedem złotych trzydzieści groszy) od dnia 15 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 16 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 610,63 zł (sześćset dziesięć złotych sześćdziesiąt trzy grosze) od dnia 16 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 20 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.179,90 zł (jeden tysiąc sto siedemdziesiąt dziewięć złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 20 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 312,60 zł (trzysta dwanaście złotych sześćdziesiąt groszy) od dnia 27 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 263,95 zł (dwieście sześćdziesiąt trzy złote dziewięćdziesiąt pięć groszy) od dnia 27 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 864,00 zł (osiemset sześćdziesiąt cztery złote) od dnia 29 czerwca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 2.916,00 zł (dwa tysiące dziewięćset szesnaście złotych) od dnia 4 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.451,52 zł (jeden tysiąc czterysta pięćdziesiąt jeden złotych pięćdziesiąt dwa grosze) od dnia 4 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 3.888,00 zł (trzy tysiące osiemset osiemdziesiąt osiem złotych) od dnia 7 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 527,90 zł (pięćset dwadzieścia siedem złotych dziewięćdziesiąt groszy) od dnia 11 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.471,91 zł (jeden tysiąc czterysta siedemdziesiąt jeden złotych dziewięćdziesiąt jeden groszy) od dnia 11 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 791,86 zł (siedemset dziewięćdziesiąt jeden złotych osiemdziesiąt sześć groszy) od dnia 14 lipca 2013 roku do dnia zapłaty,

- od kwoty 1.216,73 zł (jeden tysiąc dwieście szesnaście złotych siedemdziesiąt trzy grosze) od dnia 19 lipca 2013 roku do dnia zapłaty.

Ponadto powód domagał się zasądzenia od pozwanego na swoją rzecz kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych oraz kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17,00 zł.

W uzasadnieniu pozwu wyjaśniono między innymi, że pozwany w wyniku przeprowadzonych postępowań o zamówienie publiczne w trybie przetargów nieograniczonych zawarł z powodem, tj. firmą (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W. następujące umowy na dostawy produktów leczniczych:

- umowę nr (...) z dnia 5.08.2011 r.,

- umowę nr (...) z dnia 23.02.2012 r.,

- umowę nr (...) z dnia 30.08.2012 r.,

- umowę nr (...) z dnia 21.12.2012 r.,

- umowę nr (...) z dnia 28.03.2013 r.,

- umowę nr (...) z dnia 3.04.2013 r.

Ponadto pozwany zawarł z powodem umowy na dostawę produktów leczniczych na podstawie zamówień z tzw. "wolnej ręki" (zakup interwencyjny - na ratunek). Chodzi o następujące zamówienia:

- zamówienie nr (...) z dnia 5.11.2012 r. (do faktury VAT nr (...)),

- zamówienie nr (...) z dnia 9.11.2012 r. (do faktury VAT nr (...)).

Pozwany w oparciu o ww. umowy zamawiał w firmie (...) Sp. z o.o. asortyment określony w załączonych do pozwu fakturach VAT. Zapłata miała następować przelewem na rachunek bankowy powoda. Z uwagi na fakt, iż pozwany nie regulował przedmiotowych należności, wezwaniem z dnia 22.07.2013 r. powód działając przez swojego pełnomocnika wezwał pozwanego do zapłaty należności wynikających z podanych w pozwie faktur VAT. Pomimo wezwania pozwanego do zapłaty, nie uregulował on dochodzonej w niniejszym pozwie należności. (k. 2 – 13).

W sprzeciwie od wydanego w sprawie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym pozwany domagał się oznaczenie sposobu wykonania zobowiązania objętego roszczeniem powoda, na podstawie art. 320 k.p.c., w sposób polegający na rozłożeniu dochodzonej należności głównej na raty oraz nieobciążanie dalszymi odsetkami od tak oznaczonego zobowiązania, a także zasądzenia na rzecz pozwanego kosztów procesu według norm prawem przypisanych, w tym kosztów zastępstwa procesowego wraz ze zwrotem opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17,00 zł.

W uzasadnieniu sprzeciwu pełnomocnik pozwanego, nie kwestionując faktu wymagalności przedmiotowej kwoty w wysokości 236.887,13 zł podnosił, iż przyczyną nie wywiązania się pozwanego z łączącego strony zobowiązania jest jego trudna sytuacja finansowa.

Zgodnie z informacją finansową sporządzoną na dzień 30 września 2013 r. ogółem przychody za okres sprawozdawczy stanowiły kwotę 97.451.000,00 zł., natomiast koszty ogółem ukształtowały się na poziomie 117.913.000,00 zł. Zobowiązania konieczne dla prawidłowego funkcjonowania dotyczące m.in. leków, wyrobów medycznych, sprzętu diagnostycznego, czy wszelkich mediów Szpital musi zaciągać. Na dzień sporządzenia sprawozdania zobowiązania Szpitala wyniosły 189.098.000,00 zł., w tym kwotę 38.927.000,00 zł stanowiły zobowiązania wymagalne.

Biorąc pod uwagę zestawienie zysków i strat wykazanych podczas bilansu rocznego za 2012 rok, pozwany wskazał, iż strata Szpitala na koniec 2012 r. wyniosła 7.408.294,97zł, zobowiązania długoterminowe ukształtowały się na poziomie 63.001.593,49 zł., zaś zobowiązania krótkoterminowe wyniosły 114.089.139,59 zł.

Trudna sytuacja finansowa Szpitala spowodowana jest przede wszystkim tym, że Szpital w zakresie źródeł finansowania zdany jest głównie na zawierane umowy z NFZ, które nigdy nie pokrywały w całości nie tylko kosztów wykonanych świadczeń zdrowotnych, ale także kosztów utrzymania placówki (wynagrodzenia pracownicze, media, podatki itp.). Brak terminowego rozliczania świadczeń ponad limit przez NFZ skutkuje więc tym, iż narastające zadłużenie Szpitala uniemożliwia systematyczne regulowanie zobowiązań wobec wierzycieli. Brak terminowego uiszczania zapłaty za przedmiotowe dostawy i usługi objęte nakazem zapłaty nie wynika z umyślnego unikania zapłaty, ale bardzo niekorzystnej sytuacji finansowej strony pozwanej.

Z uwagi na specyfikę swojej działalności pozwany nie może zaprzestać korzystania z usług świadczonych przez powoda. Dla prawidłowego funkcjonowania Szpitala, zobowiązania dotyczące m.in. dostarczania krwi i jej składników, leków, wyrobów medycznych, sprzętu diagnostycznego, wszelkich mediów czy wykonywania badań laboratoryjnych Szpital musi zaciągać. Wynika to z art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r. Nr 112, poz. 654, ze zm.), w którym ustawodawca zobowiązał podmiot leczniczy do udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie, czy będą to świadczenia ponad limit określony umową z Narodowym Funduszem Zdrowia, czy już niefinansowane przez Fundusz. Na podkreślenie tego, iż ustawowy obowiązek w znaczący sposób wpływa na sytuację finansową pozwanego wskazują dane, zgodnie z którymi w 2009 r. wartość udzielonych świadczeń w warunkach zagrożenia życia i zdrowa wyniosła blisko 10 mln zł. W latach 2010 - 2011 Szpital udzielił świadczeń zdrowotnych w trybie jak wyżej, tj. w warunkach zagrożenia życia lub zdrowia na łączną kwotę 15,5 mln zł. Powyższe świadczenia zdrowotne musiały być udzielone przez pozwany Szpital, jednakże NFZ dotychczas nie rozliczył ich w żaden sposób. Pozwany aktualnie dochodzi przed Sądem swoich roszczeń od NFZ za lata 2009 - 2012.

Pomimo braku uregulowania przez NFZ kosztów wynikających ze świadczeń udzielonych pacjentom w sytuacji, o której mowa w art. 15 ustawy o działalności leczniczej, Szpital podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji finansowej pozwalającej na terminowe wywiązywanie się z zaciąganych zobowiązań.

Obecnie wdrażany jest program naprawczy na lata 2011-2015, który zakłada zbilansowanie się kosztów z przychodami w roku 2015 i jest kontynuacją wcześniej opracowanych i wdrażanych programów. Działania te mają na celu realną poprawę sytuacji finansowej jednostki i doprowadzenie do umożliwienia terminowego regulowania płatności zarówno wobec wierzycieli cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. Prowadzone działania naprawcze zmierzają także do ograniczenia wydatków na spłatę narastających odsetek oraz kosztów postępowań sądowych i egzekucyjnych od zobowiązań wymagalnych. Przedsięwzięty proces restrukturyzacyjny nie będzie mógł dokonać się od razu i wymaga zarówno czasu jak i wyrozumiałości ze strony wierzycieli pozwanego, w tym powoda.

W ramach programu naprawczego Szpital dokonał min.: zwolnień pracowniczych w roku 2012, zmniejszenia pionów dyżurowych, co przyniesie oszczędności rzędu 2,4 min zł w skali roku (już w 2013 r.). Dokonuje się również szersza restrukturyzacja, polegająca na tym że Szpital połączył się z Wojewódzką Przychodnią (...), poprzez jej przejęcie. W dniu 16 października 2012 r. zostało podpisane porozumienie z dyrektorami (...) Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. (...) oraz (...) Szpitala (...) w L.. W wyniku zawartych uzgodnień Szpital (...) pozwanemu Szpitalowi przekazał następujące zakresy świadczeń: chirurgia, kardiologia, toksykologia, poradnie specjalistyczne. W terminie do 1 listopada 2013 r. przekazany zostanie oddział chorób zakaźnych i dziecięcych. (...) Szpital (...) przekazał natomiast zakresy świadczeń z ginekologii, kardiologii oraz medycyny nuklearnej. Z powyższych danych wynikają założenia do wzrostu wartości kontraktu, które stanowią dodatkowy element restrukturyzacji Szpitala. W skali roku Szpital osiągnie wzrost umowy z NFZ w wysokości ponad 19 mln zł, co przy nałożeniu na koszty niezbędne do ich poniesienia, pozwoli osiągnąć dochód na poziomie ok. 5 mln

W roku 2013, po uwzględnieniu terminów przejmowania poszczególnych oddziałów, przychód szacowany jest na kwotę około 13 mln zł, koszty na kwotę 9,3 mln zł, dochód na kwotę 3,65 mln zł. Cały program naprawczy w skali roku ma przynieść oszczędności rzędu 4,6 mln złotych.

Jednym z efektów osiągniętych w latach poprzednich jest podpisanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowy o rozłożeniu zobowiązań na raty oraz podpisanie z L. Urzędem Skarbowym układu ratalnego w zakresie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Działanie to pozwoliło na uniknięcie egzekucji, która przy wysokiej kwocie zobowiązań doprowadziłaby w zasadzie do likwidacji Szpitala, nie byłoby możliwości wypłaty wynagrodzeń, spłat kredytów, pożyczek i innych zobowiązań.

Wojewódzki Szpital (...) SPZOZ świadczy usługi w tzw. ciężkich przypadkach pacjentów. Pozwany Szpital nie może odmówić przyjęcia w/w pacjentów i musi im udzielić świadczeń zdrowotnych, gdyż z reguły są to przypadki wymagające natychmiastowej interwencji medycznej. Zatem zagrożenie funkcjonowania Szpitala, czy też ograniczenie zakresu świadczonych przez Szpital usług niewątpliwie naruszałoby interes pacjentów, który jest równocześnie interesem publicznym.

W chwili obecnej przeciwko Wojewódzkiemu Szpitalowi (...) SP ZOZ toczą się podobne sprawy przed sądami rejonowymi czy też okręgowymi, co powoduje, że jednorazowe wykonanie każdego zobowiązania postawiłoby Szpital w stan całkowitej zapaści finansowej. Gdyby Szpital zobowiązany został do zapłaty jednorazowo całego zadłużenia wobec wszystkich wierzycieli doprowadziłoby to zapewne do całkowitego zaprzestania wykonywania świadczeń zdrowotnych wobec pacjentów, co byłoby sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.

Tylko w okresie od stycznia 2013 r. do lipca 2013 r. w prowadzonych postępowaniach sądowych przeciwko Szpitalowi zasądzono kwotę ok. 18.000.000,00 zł. Jest to tylko kwota należności głównej wraz z odsetkami za zwłokę, do których naliczane są także koszty procesu, koszty zastępstwa procesowego i inne koszty dodatkowe, które dodatkowo utrudniają działalność medyczną Szpitala. Trudna sytuacja finansowa powoduje, iż poza kwotami należności głównych, których nie ze swojej winy nie może uregulować w terminie, zobowiązany jest w konsekwencji do zapłaty wysokich kosztów prowadzonych postępowań sądowych i egzekucyjnych.

Rozłożenie kwoty wymaganej wierzytelności na raty pozwoliłoby jednak pozwanemu nie tylko na efektywne wykonanie orzeczenia Sądu na rzecz wierzyciela, ale także na uniknięcie dodatkowego nadmiernego obciążenia budżetu Szpitala związanego z kosztami ewentualnego skierowania przedmiotowych wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego.

Jednorazowa zapłata dochodzonej przez powoda należności będzie dla pozwanego nie tylko utrudnieniem w przeprowadzaniu dalszej restrukturyzacji, ale przede wszystkim wpłynie na jakość udzielanych świadczeń, a w dalszej perspektywie może spowodować zagrożenie istnienia jednostki powołanej w pierwszej kolejności do realizacji zadań, jakimi są ochrona życia i zdrowia ludzkiego.

W ocenie pozwanego, mając na względzie jego status jako jednostki ochrony zdrowia, a także jego sytuację finansową, zasada słuszności przemawia za uznaniem, iż zachodzi szczególnie uzasadniony przypadek w rozumieniu art. 320 k.p.c., który uzasadnia rozłożenie, przy zastosowaniu moratorium sędziego, dochodzonej należności na raty, jak również nieobciążanie dalszymi odsetkami od tak oznaczonego zobowiązania. Mając na uwadze założenia planu naprawczego, pozwany proponuje spłatę należności w kwocie 236.887,13 zł w 5 (pięciu) miesięcznych ratach - przy czym pierwsza w kwocie 47.379,13 zł płatna na koniec listopada 2013 r., kolejne natomiast w kwocie 47.377,0021. płatne na koniec kolejnych miesięcy, począwszy od grudnia. (k. 236-239)

W piśmie procesowym z dnia 18 listopada 2013 roku pełnomocnik powoda uznał sprzeciw pozwanego za bezzasadny z kilku przyczyn. Przede wszystkim powód podkreślił, iż pozwany uznał powództwo w całości, zaś jedynymi kwestiami podnoszonymi przez pozwanego są: wniosek o rozłożenie dochodzonej przez powoda należności głównej na 5 miesięcznych rat oraz wniosek o nieobciążanie pozwanej dalszymi odsetkami z uwagi na trudną sytuację finansową powoda. Odnosząc się do kwestii nieobciążania pozwanej dalszymi odsetkami powód stwierdził, iż pozwany jest wprawdzie Szpitalem (...) finansowanym przez NFZ, jednakże wymaga się od niego aby realizował swą działalność według zasad racjonalnego gospodarowania, pozwany bowiem prowadząc szeroko rozumiane usługi medyczne uczestniczy w obrocie gospodarczym, zawierając samodzielnie umowy cywilnoprawne z innymi przedsiębiorcami. W tym też zakresie pozwany powinien być traktowany jak każdy inny przedsiębiorca, w związku z czym za nieterminowe spełnienie świadczenia powinien zapłacić zarówno należne odsetki ustawowe jak i koszty postępowania, w tym koszty zastępstwa procesowego poniesione przez powoda w związku z dochodzeniem należności na drodze sądowej.

Istotną kwestią jest również fakt, iż powód prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostarczaniu produktów medycznych przede wszystkim na rzecz szpitali. Należy wziąć zatem pod uwagę fakt, iż nie jest to jednorazowa transakcja powoda dotycząca sprzedaży produktów leczniczych na rzecz szpitala, lecz działalność powoda opiera się przede wszystkim na dostarczaniu takich produktów dla szpitali. W sytuacji, w której każdy szpital nie regulujący należności w terminie byłby po wszczęciu postępowania sądowego zwalniany od obowiązku uiszczania należnych odsetek oraz kosztów sądowych w tym kosztów zastępstwa procesowego, powód byłby stale narażony na straty. Zwalnianie przez sądy szpitali od obowiązku uiszczania należnych odsetek oraz kosztów sądowych stawiałoby powoda w gorszej sytuacji niż innych przedsiębiorców dostarczających produkty swoim kontrahentom, a tym samym naruszałoby zasadę wolnego rynku.

Należy również zauważyć, iż z jednej strony pozwany podnosi trudną sytuację finansową Szpitala, wskazując, iż Szpitalowi brakuje środków na ratowanie zdrowia pacjentów, z drugiej zaś strony uznając w całości roszczenie powoda wynikające z przedmiotowych faktur VAT mimo wszystko wniósł środek zaskarżenia w postaci sprzeciwu narażając się tym samym na dalsze koszty. Sam bowiem fakt wniesienia sprzeciwu spowodował wzrost kosztów wpisu sądowego o kwotę około dziewięciu tysięcy złotych. Takie działanie pozwanego trudno uznać za racjonalne i dokonywane w trosce o kondycję finansową Szpitala.

Łączące strony stosunki obligacyjne (umowy) są powiązane z zamówieniami publicznymi, tym samym strona powodowa jest zobligowana dostarczać regularnie towary (leki ratujące życie) pod sankcją wysokich kar umownych za wstrzymanie dostaw. Uwzględnienie przez Sąd żądań i argumentacji strony pozwanej przedstawionej w sprzeciwie, doprowadziłoby do sytuacji, w której powód zmuszony byłby do ciągłych dostaw leków, zaś pozwany, tłumacząc się trudną sytuacją w służbie zdrowia, nie płaciłby za nie w terminie. Powód dokonywałby wówczas nowych dostaw, nie otrzymując płatności nawet za dostawy zrealizowane znacznie wcześniej. Zaaprobowanie takiego stanu rzeczy musiałoby wpłynąć ostatecznie na podwyżkę cen leków.

Szpital, podpisując umowy przetargowe na dostawy leków, doskonale znał swoją sytuację finansową i doskonale wiedział jakie są jego możliwości płatnicze. Uzgodnił z powodem (sam zaproponował) określone terminy płatności i jest zobowiązany ich przestrzegać. Nie doszło bowiem do nagłej zmiany jego sytuacji ekonomicznej, tym samym nie nastąpił żaden uzasadniony przypadek co do zastosowania art. 320 k.p.c. Co więcej, postępowanie pozwanego jest niezgodne z zasadami współżycia społecznego, gdyż pozwany zawiera umowy o dostarczanie produktów leczniczych z zamiarem unikania regulowania zobowiązań (zdając sobie sprawę, iż nie ma możliwości płacić należności w terminie). Uwzględnienie wniosku pozwanego oznaczałoby, iż to powód ma ponosić koszty słusznego i uzasadnionego dochodzenia swoich praw, podczas gdy to pozwany zawinił i wywołał proces.

Powód wzywał pozwanego do dobrowolnej zapłaty należności wynikających z przedmiotowych faktur VAT. Gdyby pozwany dokonał wpłaty w terminie wskazanym w wezwaniu, wówczas uniknąłby zapłaty jakichkolwiek kosztów sądowych. Tymczasem pozwany, mimo iż był informowany o zamiarze wszczęcia postępowania sądowego, nie dokonał zapłaty należności dla powoda, których istnienia nigdy nie kwestionował.

Zobowiązania pozwanego nie są opóźnione o kilka tygodni, lecz o blisko rok (najdawniej wymagalne zobowiązania sięgają grudnia 2012 r.). W przypadku rozłożenia zobowiązań na raty powód musiałby oczekiwać na zapłatę de facto półtora roku, a i tak nie byłoby gwarancji, iż pozwany dobrowolnie spłaciłby swoje zobowiązanie. Ochrona pozwanego, polegająca na rozłożeniu zasądzonych kwot na raty, nie może naruszać ani być stawiana ponad ochronę powoda. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż pozwany mógł niniejszą sprawę uregulować z powodem polubownie, nie podjął jednak w tym zakresie żadnych kroków.

Trudna sytuacja pozwanego nie jest odosobniona, bowiem większość szpitali w Polsce powołuje się na uzyskiwanie niewystarczających środków finansowych z NFZ, a w konsekwencji na brak płynności finansowej. Nie uzdrowi tej sytuacji ani wspieranie szpitali poprzez rozkładanie zobowiązań szpitali na raty ani poprzez nie obciążanie ich dalszymi odsetkami czy kosztami postępowania, gdyż trudna sytuacja finansowa szpitali nie jest zjawiskiem przejściowym, lecz taka sytuacja utrzymuje się, a nawet pogłębia od wielu lat. Jedynym sposobem poprawy sytuacji polskich szpitali jest gruntowna reforma całej służby zdrowia, w szczególności w zakresie sposobów finansowania szpitali, co jednak jest kwestią pozostającą poza przedmiotem niniejszego procesu. Nie do przyjęcia jest bowiem sytuacja, aby minimalizowanie problemów finansowych szpitali wynikających z niewystarczającego finansowania przez NFZ odbywało się kosztem wierzycieli, którzy prawidłowo wywiązują się z umów, dostarczając szpitalom leki niejednokrotnie ratujące życie pacjentów.

W świetle powyższych okoliczności wniosek pozwanego o rozłożenie pozwanemu płatności na raty, a także wniosek o nie obciążanie pozwanego dalszymi odsetkami należy uznać, zdaniem powoda, za bezzasadne.

Sąd Okręgowy ustalił i zważył, co następuje:

Powództwo zasługuje na uwzględnienie. Strona pozwana nie kwestionowała swojego długu wobec powódki w zakresie należności głównej i akcesoryjnej (w tym prawidłowości ich wyliczeń) ani dokumentów w formie faktur VAT, z których należność miała wynikać. W toku procesu ustalono także bezsporny fakt, że terminy płatności z nich wynikające były wcześniejsze, niż początkowe daty okresów, za które sprzedawca (powódka w sprawie) naliczył odsetki za opóźnienie. Zgodnie z art. 481 § 1 k.c. wierzyciel ma prawo dochodzić odsetek za opóźnienie, zaś zgodnie z § 2 przepisu należą mu się odsetki ustawowe, o ile stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona.

Spór w sprawie niniejszej sprowadzał się w istocie wyłącznie do możliwości rozłożenia bezspornej kwoty długu na raty, jak również nieobciążania pozwanego dalszymi odsetkami od tak oznaczonego zobowiązania. Zgodnie z art. 320 k.p.c. Sąd może świadczenie zasądzone rozłożyć na raty, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Strona pozwana upatruje spełnienia hipotezy normy prawnej w swojej trudnej sytuacji majątkowej, wykazanej w treści sprzeciwu oraz dołączonych do niego dokumentów (m.in. bilansu na dzień 31.12.2012 r. oraz rachunku zysków i strat za okres 1.01.2012-31.12.2012 – k. 244-245). Stanowiska tego nie sposób było jednak podzielić w dacie wyrokowania, tj. w dniu 29.11.2013 r . Zarówno powódka, jak też pozwany uczestniczą w obrocie gospodarczym, mimo braku celu w postaci zysku, pozwany jest zobligowany do prowadzenia działalności planowej, ukierunkowanej na racjonalne gospodarowanie powierzonym mu mieniem. Nie sposób nie zauważyć, że poprzez określone zachowania faktyczne, które nie zasługują na jurydyczną aprobatę, pozwany dąży do obciążenia swojego kontrahenta (powoda) ciężarem finansowym własnej działalności, mimo że nie ma on żadnego obowiązku jego ponoszenia, a zasada równości stron stosunków cywilnoprawnych sprawia, że ich interesy (np. osiąganie zysku z prowadzonej działalności gospodarczej) winny podlegać identycznej ochronie prawnej, jak interesy pozwanego, realizującego także cele publicznoprawne, lecz w sposób odpłatny, a nie charytatywny, zwłaszcza że pozwany jest podmiotem, którego prowadzenie (w tym, w zakresie działalności finansowej) należy do zadań województwa – jednostki samorządu terytorialnego najwyższego szczebla. Pozwany już w lipcu 2013 r. otrzymał wezwanie powódki do zapłaty należności objętych przedmiotowymi fakturami (k. 223-226). Mimo tego, przez okres kilku dalszych miesięcy nie uczynił nic, by zapłacić swój dług, czerpiąc korzyści z „nieodpłatnego” dostarczania towarów przez powódkę. Należy także wskazać na fakt powszechnie znany, że z początkiem każdego roku zakłady opieki zdrowotnej podpisują nowe umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w W., na świadczenie usług, zyskując znaczące kwoty na prowadzenie swojej działalności w kolejnym roku obrachunkowym. W takim stanie faktycznym brak woli pozwanego niezwłocznej spłaty bezspornego długu wobec powódki na początku kolejnego roku, w wysokości pomijalnej w stosunku do rocznych przychodów ( vide k. 242), nie może zasługiwać na jakąkolwiek aprobatę.

Brak jakiejkolwiek reakcji pozwanego na żądanie zapłaty należności, które były wymagalne już kilkanaście miesięcy przed wytoczeniem powództwa, przy niestawiennictwie przedstawicieli pozwanego na rozprawie przed Sądem, podczas której możliwym byłoby także podjęcie ustaleń ugodowych, wskazywał na brak faktycznej woli pozwanego na jakąkolwiek formę spłaty zadłużenia.

Konkludując, Sąd uznał, że zgłaszając stosowny wniosek o zastosowanie art. 320 k.p.c., tj. rozłożenia należności na raty, a nadto nie obciążanie pozwanego dalszymi odsetkami w niniejszej sprawie, za nieuzasadniony.

Powyższe rozważania należy również w całej rozciągłości odnieść do wniosku pozwanego o zastosowanie art. 102 k.p.c. i wobec braku zaistnienia przesłanki zawartej w przepisie, o kosztach procesu Sąd orzekł w oparciu o treść art. 98 § 1 i 3 k.p.c., zasądzając na rzecz powódki opłatę od pozwu, opłatę skarbową od pełnomocnictwa i wynagrodzenie pełnomocnika ustalone zgodnie z § 6 pkt 7 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu1.

1 Tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 490.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Anna Pomorska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Lublinie
Osoba, która wytworzyła informację:  Sędzia Sądu Rejonowego ( do ) Piotr Czerski
Data wytworzenia informacji: